Cyfryzacja skraca kolejki do lekarzy
Ograniczenia w dostępie do świadczeń medycznych tłumaczy się zwykle niedofinansowaniem placówek. Obserwujemy jednak istotne różnice w efektywności kosztowej służby zdrowia w poszczególnych krajach.
2017-04-05, 11:53

Polska od lat konsekwentnie plasuje się w ogonie Europy pod względem zadowolenia z funkcjonowania opieki medycznej, według Europejskiego Konsumenckiego Indeksu Zdrowia publikowanego przez Health Consumer Powerhouse. Raport wskazuje jednak na duże różnice w efektywności kosztowej służby zdrowia w poszczególnych krajach. Nawet przy niskich nakładach można sporo poprawić.

Najwyższe zadowolenie pacjentów przy relatywnie niskich nakładach na służbę zdrowia osiągają między innymi Estonia, Czechy, Finlandia i Portugalia. Warto też wyróżnić Macedonię, która przy zaangażowaniu stosunkowo niewielkich środków dokonała w 2014 roku rekordowego awansu z 27 na 16 pozycję w rankingu EHCI. Noty pacjentów poszybowały w górę po wyeliminowaniu kolejek do poradni, co osiągnięto głównie za sprawą cyfryzacji służby zdrowia.

- Przykład Macedonii pokazuje, że wysokie nakłady finansowe nie są jedynym czynnikiem poprawy sytuacji w służbie zdrowia. Kluczem do sukcesu wydaje się dziś właściwe zarządzanie informacją, która pozwala optymalnie alokować zasoby. Macedonii na poziomie operacyjnym pomogła intensywna
i konsekwentna cyfryzacja służby zdrowia, w tym sprawny system internetowych rejestracji oraz ograniczenie wizyt „po receptę” dla przewlekle chorych. Gromadzone w czasie rzeczywistym cyfrowe dane pozwalały dodatkowo śledzić bieżące „obłożenie” placówek i ich zapotrzebowanie na sprzęt
lub specjalistów.
– komentuje Konrad Rochalski, prezes spółki ArchiDoc, specjalizującej się w usprawnianiu procesów dla m.in. sektora medycznego.

Tymczasem Polska utknęła na etapie przygotowań. Warto choćby przypomnieć, że wyznaczony pierwotnie na rok 2014 termin wdrożenia powszechnego obowiązkowego systemu elektronicznej dokumentacji medycznej (EDM) został przesunięty już dwukrotnie. Aktualnie godzina zero wybije 1 stycznia 2018, choć resort zdrowia nie wyklucza kolejnego okresu przejściowego, z możliwością gromadzenia dokumentacji medycznej w formie cyfrowej i tradycyjnej, jeżeli stan przygotowań placówek medycznych do wprowadzenia EDM będzie niewystarczający.

Co tracimy? – Ciężko wyobrazić sobie znaczącą poprawę sytuacji placówek medycznych bez wdrożenia spójnego systemu zarządzania informacją w formie cyfrowej. Samo tylko wprowadzenie elektronicznych kart pacjentów z kompletną i dostępną w każdej chwili historią leczenia we wszystkich podmiotach medycznych pozwoli wyeliminować takie źródła straty czasu i pieniędzy jak nieuzasadnione powtarzanie tego samego kosztownego badania przez jednego pacjenta, niegospodarność w wykupowaniu dotowanych leków, czy problemy diagnostyczne wynikające z braku dostępu do historii leczenia pacjenta w innych placówkach. – wymienia prezes ArchiDoca.

KONTAKT / AUTOR
Anna Skibicka
PR specialist
+48 691 176 850
POBIERZ JAKO WORD
Pobierz .docx
Biuro prasowe dostarcza WhitePress
Copyright © 2015-2025.  Dla dziennikarzy
Strona, którą przeglądasz jest dedykowaną podstroną serwisu biuroprasowe.pl, administrowaną w zakresie umieszczanych na niej treści przez danego użytkownika usługi Wirtualnego biura prasowego, oferowanej przez WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku–Białej.

WhitePress sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz odesłania do innych stron internetowych zamieszczone na podstronach serwisu przez użytkowników Wirtualnego biura prasowego lub zaciągane bezpośrednio z innych serwisów, zgodnie z wybranymi przez tych użytkowników ustawieniami.

W przypadku naruszenia przez takie treści przepisów prawa, dóbr osobistych osób trzecich lub innych powszechnie uznanych norm, podmiotem wyłącznie odpowiedzialnym za naruszenie jest dany użytkownik usługi, który zamieścił przedmiotową treść na dedykowanej podstronie serwisu.